In het educatieve prentenboek “Fiep en Toos spelen een spel” van Klankenland leren kinderen al zingend semantische, syntactische, morfologische en fonologische vaardigheden. Er wordt geoefend met pictozinnen, liedjes, taaldenkenvragen en de klankletterkoppeling van de /d/, /uu/ en de /a/. Ook pragmatiek komt aan bod.
Het boekje is opgebouwd uit stukken tekst die voorgelezen kunnen worden en stukken tekst op basis van pictozinnen die samen met of zelfstandig door het kind kunnen worden gelezen. het verhaal begint met Fiep die probeert te slapen maar telkens de klank /d/ hoort. Al zingend komt het kind er achter waar het geluid vandaan komt. Vervolgens komt er een aantal nieuwe begrippen aan bod. Zoals ochtend, middag en avond. Het tweede deel van het verhaal gaat over Fiep en Toos die een spel willen spelen. Het stukje pragmatiek komt hier aan de orde wanneer er wordt gezongen over beurtnemen. Het boek eindigt met een aantal denkvragen op verschillende niveaus, achtergrondinformatie over de oefenvormen en een bordspel.
“Het boek is praktisch toepasbaar in een allround logopediepraktijk”
Het boek is praktisch toepasbaar in een allround logopediepraktijk. Juist omdat het voor zoveel verschillende taalonderdelen inzetbaar is. De klank-tekenkoppelingen kunnen gebruikt worden als voorschot benadering voor het spel- en leesonderwijs, de pictozinnen onder andere voor het oefenen met een correcte zinsvolgorde en essentiële onderdelen van een zin, en de liedjes voor het aanleren van nieuwe begrippen voor het semantisch lexicon.
Margot van der Veen, logopedist en taalwetenschapper
Voor meer informatie over dit prentenboek kijk op Klankenland